Siitä onkin kymmenen vuotta kun viimeksi laivalla käytiin.Oli ystäväpariskunnan häät ja jatkot olivat Viru-hotellissa. Mulla jäi jatkot lyhyeksi,sillä odotin juuri Uhoa.

Meillähän oli joulumyyjäiset marraskuun lopulla viime vuonna ja siellä arpajaisista Uho voitti monta palkintoa, mm. Turku-Tukholma risteilyn.Jätkä oli tietysti ihan täpinöissään ja vaati päästä laivalle. Turkuun meillä ei ole minkäänlaista helppoa pääsyä,joten mä liityin Viking Linen clubiin, jonka kautta tuli loistavia tarjouksia.Niin kuin tämä kyseinen matkakin; A4-hytissä 50e. Aateltiin,että lasten kanssa on mukavampaa matkustaa ikkunallisessa hytissä ja autokannen yläpuolella.

Osoittautuikin varsin fiksuksi ratkaisuksi,sillä meteli oli korvia huumaava kaiken jään vuoksi. Laiva lähti maanantaina 21.2 eli hiihtoloman alkaessa illalla 19.30. IskäVaari ajoi meidät satamaan niin ei tarvinnut säätää bussien ja ratikoiden kanssa.

Ekana iltana vain tutustuttiin laivaan ja haettiin hiukan särpää hyttiin. Mukana oli Uno-kortit ja matkaMonopoly-hyviä molemmat! Lisäksi Uholla oli DS ja Taistolla joku muu käsikonsolipeli,jonka pukki toi jouluna.Mä olin pakannut meille pari Juha Vuorista äijän kanssa luettaviksi.

Tiistaiaamuna oli meriaamiainen.Voi kauhistus sitä syömistä!! Ja niitä tarjoilijoita... Tokihan he vain työtään tekivät,mutta eipä siinä uskaltanut otettaan lautasesta irrottaa kun joku oli jo viemässä pois... Taistolla pyöri pää kuin pöllönpojalla kun ihmetteli kaikkia ja kaikkea :D

Kun muu porukka laivasta lähti seikkailemaan Tukholmaan me jäätiin laivaan ja koluttiin kaikki lastenpaikat läpi. Ihan ok, mutta parantamisen varaa olisi kyllä. WII-pelihuoneissa oli peliohjaimet ihan sekaisin tai niistä oli patskut loppu, pallomeressä oli ajoittain aikamoinen sählinki kun vanhemmat olivat dumpanneet mukulansa sinne ja olivat itse ties missä. Kerran jouduin menee sanomaan kun heittelivät palloja (kiellettyä!) ja osuivat Taistoon ja sen laseihin.

Iltapäivällä laivan lähtiessä oli ruokailu seisovassa pöydässä.Sitä me oltiin kaikki eniten odotettu! Uhokin katteli netistä moneen kertaan ennen matkaa,että mitä siellä tarjoillaan ja varsinkin mitä kalaa. Pojat söivät hyvin ja monipuolisesti-ei kelvannut lastenpuolen herkut (pizza, hodarit,ranskalaiset) vaan ottivat rapuja,silliä,lihoja,lohta....

Sitten päästiin jo vaihtamaan jälkiruokien puolelle. Mä kävin ensin Taiston kanssa hakemassa herkullisia sorbetteja ja vähän myöhemmin Uhokin oli valmis suolaisen sapuskan kanssa.Lähdettiin santsikierrokselle kolmistaan,isäntä oli hakemassa kunnon lihaa lautaselleen. Taisto olikin nopea ja lähti ennen meitä pöytään. Kun tulin takaisin pöydässä istui pieni poika hurjasti kyynelehtien ja olkapäät lysyssä.Kyselin,että mitä oli tapahtunut,mutta ei voinut heti vastata nikotukseltaan. Katselin lattialle,että oliko vahingossa tiputtanut lautasensa,mutta lattiakin oli puhdas. Vihdoin poika sai sanottua,että kun oli tulossa pöytään hän olisi halunnut tervehtiä tarjoilijaa, joten oli huikannut tälle "tarjoilija!" se lautanen kädessä.Innokas tarjoilija kiireessään oli vain napannut lautasen pois Taiston kädestä ja vienyt sen pois. Poikaparka oli järkyttynyt- hänhän halusi vain sanoa moi...Purin kuulkaas huulta niin kovaa,etten vahingossakaan olisi alkanut nauramaan :D Lohduttelin ja sitten mentiin hakemaan uutta lautasta.Sen jälkeen pidettiin kyllä tiukasti kiinni lautasista ;D Loppu ajan Taisto jurmutti ja katseli altakulmain kaikkia tarjoilijoita,jotka vain yrittivätkin tulla lähelle.

Keskiviikkona oltiin myöhässä jäätilanteen vuoksi.Oli ihan hemmetillinen meteli ja varsinkin yöllä.Mitenköhän ne siellä autokannan alapuolella olivat kyenneet hytissään olemaan kun ei meinannut meilläkään mitään kuulla.?! Monopoly ja Uno-kortit olivat loistoratkaisu samoin ne käsikonsolit. Kun ei siellä ihan myöhään ole mukavaa lasten kanssa kulkea kaikkien humalaspäissään hirnuvien seurassa.

Kotona oltiin jo puolilta päivä kun IskäVaari soitti ja sanoi hakevansa.Olipa ihana reissu  :)

Tuliaisia ostettin lähinnä karkkeja pojille ja mulle valkoista Tobleronea sekä ne pez-autot.

Jäätä,jäätä ja jäätä!!

Yöllä oli karmea yhtäkkiä huomata kun Siljan laiva lipui ihan karvan verran ohitse.Tämän laivojen "läheltä piti"-tilanteen oli huomannut moni muukin,sillä puolin ja toisin salamavalot räpsähtelivät :D Kuvasta ei saa sitä oikeaa tunnelmaa ja käsitystä kuinka lähellä laivat toisiaan oli,sillä aivan vaivattomasti näki Siljan hytteihinkin.Porukkaa oli kerääntynyt kannelle ja ikkunoihin vilkuttamaan :)

Tässä kuvassa tilanne oli jo ohi, mutta yhtä matkaa risteiltiin kotisatamiin.

Mä nukun missä vaan ja milloin vaan. Näin ei valitettavasti ollut nuorena.Tässä oltiin palattu ruokailusta,syöminen rupes ramasee.

Taistolla on myös valtavan hyvät unenlahjat.Kun poika nukahtaa niin se myös nukkuu! Me muut oltiin vähän väliä hereillä jään kolinoiden vuoksi,mutta tämä epeli kuorsas kaiken metelin ylitse ;D

Tässä varrotaan laivan lähtöä Tukholmaan päin.Sitten hyökättiin kauppaan hakemaan voileipäkeksejä,sulatejuustoja ja kinkkupasteijaa. Olin hämmästynyt kun valikoima ole todella surkea, ei ollut edes poropateeta. Ja hinnat olivat ihan ryöstöhintoja! Tietää sitten ensi kerralla varata jotain pientä evästä ekaksi illaksi.

Nämä pez-autot ovat ihan kunnon kokoisia ja leikkikäyttöön-meillä ovat kuitenkin hyllyn päällä koristeena paketeissaan (tylsä äiti...).Jos en ihan väärin muista niin näitä oli 5-6 erilaista tarjolla, hintaa oli 7,50e.

Sitten vielä Taiston kommenttia kun mä kävin siellä kampaajalla. Tulin kotiin ja pojat olivat olkkarissa,Uho tietskalla ja Taisto sohvalla pleikkaria pelaamassa. Ilmestyin oviaukkoon ja Taisto vilkaisi nopeasti ja jatkoi pelaamista.Sitten sormet pysähtyivät kuin seinään ja poika alkoi tuijottaa minua virne naamallaan ja sanoi "UUUU, beibeeee..."